درس (٢٩)امام شناسي/ شباهت امام عصرباپيامبران قسمت ششم

درس (٢٩)امام شناسي/ شباهت امام عصرباپيامبران قسمت ششم
درس  بيست ونهم امام شناسي
 
علامه مجلسي در بحارالأنوار حديثي از مفضل بن عمر از امام ابوعبدالله صادق(ع) نقل كرده 
 
كه فرمود:
 
و در آن هنگام آقاي ما قائم(ع) به خانه خدا تكيه زده مي‌گويد: اي مردم هركس مي‌خواهد آدم و 
 
شيث را ببيند، بداند كه من آدم و شيث هستم، و هركس كه مي‌خواهد نوح و فرزندش سام را
 
 ببيند، بداند كه من همان نوح و سامم، و هركس مي‌خواهد ابراهيم و اسماعيل را ببيند، بداند 
 
كه من همان ابراهيم و اسماعيل مي‌باشم، و هركس مي‌خواهد موسي و يوشع را ببيند، من 
 
همان موسي و يوشع هستم، و هركس مي‌خواهد عيسي و شمعون را ببيند، من همان عيسي و 
 
شمعون هستم، و هركس مي‌خواهد محمد(ص) و اميرالمؤمنين را ببيند، بداند كه من همان محمد 
 
و اميرالمؤمنين هستم، و هركه مي‌خواهد حسن و حسين را ببيند، بداند كه من همان حسن و 
 
حسين مي‌باشم، و هر كه مي‌‌خواهد امامان از ذرية حسين را ببيند، بداند كه من همان ائمه 
 
اطهار هستم. دعوتم را بپذيريد و به نزدم جمع شويد كه هرچه گفته‌اند و هرچه نگفته‌اند را به 
 
شما خبر مي‌دهم .محمد باقر مجلسي، بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۹
 
.
@شباهت پيامبران باامام عصر(ع)قسمت  ششم
 
@شباهت به حضرت سلیمان(ع) و حضرت داوود(ع)
 
١- حضرت سلیمان قبل از رسیدن به سن بلوغ به پیامبری رسید. حضرت مهدی نیز در سن
 
 کودکی به مقام امامت منصوب گردید.
 
٢- همان گونه که باد به امر پروردگار متعال تحت فرمان حضرت سلیمان بود، اکنون در خدمت 
 
امام زمان قرار دارد. در روایات دارد که خداوند متعال بادی را برانگیزد که در هر بیابان ندا 
 
کند « این مهدی است که به قضاوت داوود و سلیمان داوری می کند دلیل و بینه هم نمی خواهد.  کمال الدین، ج 2، ص 675
 
 
٣-حضرت سلیمان حشمت الله است. حضرت صاحب الزمان نیز حشمت الله نامیده شده است.
 
شباهت به حضرت ایوب(ع)
 
١- حضرت ایوب هفت سال بر بلا صبر کرد. امام زمان از هنگام وفات پدرش تا کنون صبر 
 
کرده است.سوره انبیا، آیه 84
 
٢- در قرآن کریم آمده است که به اذن خداوند چشمه آبی برای ایوب از زمین جوشید. برای 
 
حضرت قائم نیز چشمه ای از زمین می جوشد. مطابق فرمایشات قرآن کریم، پروردگار متعال 
 
مردگان را برای ایوب زنده کرد. ایشان برای حضرت قائم نیز مردگان را زنده می کند.
 
 از جمله اصحاب کهف در نخستین روز ظهور آن حضرت رجعت می کنند و در اولین روز اعلام 
 
ظهور با آن حضرت بیعت می نمایند و نام ایشان بار ها در میان 313 نفر از یاران حضرت 
 
مهدی یاد شده است و در دولت حقه به امر آن حضرت، اصحاب کهف فرمانروایان روی زمین 
 
خواهند بود
 
@شباهت به حضرت عیسی(ع)
 
١- حضرت عیسی در کودکی در گهواره سخن گفت و خداوند حضرت عیسی را به سوی خود 
 
بالا برد. امام زمان نیز در کودکی در گهواره سخن گفت و خداوند او را به سوی خویش به 
 
آسمان ها برد.
 
٢- حضرت عیسی فرزند بهترین زنان زمانش می باشد. حضرت قائم نیز فرزند بهترین زنان
 
 زمانش است.
 
٣- خداوند حکمت و ویژگی های نبوت را در کودکی به حضرت عیسی عنایت کرد. هم چنین 
 
خداوند حکمت و ویژگی های امامت را در کودکی به حضرت قائم عنایت فرمود.
 
٤- امام صادق در بیان شباهت حضرت مهدی به حضرت عیسی فرمود:
 
« و قولهم انا المسیح عیسی ابن مریم رسول الله و ما قتلوه و ما صلبوه ولکن شبه لهم »54
 
یهود و نصاری اتفاق کردند بر این که عیسی کشته شد ه ولی خداوند عزوجل آنان را تکذیب کرد 
 
و فرمود. آنها او را نکشتند و به دار نیاویختند ولی امر بر آنان مشتبه شد.
 
غیبت امام زمان نیز همین طور است. عاقبت این امت، به سبب طولانی شدن غیبت، او را انکار 
 
خواهند کرد و بعضی می گویند او اصلا متولد نشده است و بعضی دیگر خواهند گفت متولد 
 
شد و مرد و برخی می گویند یازدهمین نفر از امامان عقیم است.
 
٥-حضرت عیسی به اذن خداوند متعال مرده را زنده می کند و به همین دلیل خداوند در قرآن 
 
اشاره فرموده است و در خصوص امام زمان روایت شده است که آن حضرت نیز مردگان را به 
 
اذن خداوند زنده می کند.
 
اللهم عجّل لوليّك الفرج والعافية والنصر واجعلنی من أعوانه و أنصاره آمين
 




:: موضوعات مرتبط: امام شناسي , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : تاج بخشيان
تاریخ : دو شنبه 4 شهريور 1392
مطالب مرتبط با این پست